Nauka u dzieci od pierwszych miesięcy życia? Tak, czy Nie?

Wiele młodych rodziców zastanawia się niejednokrotnie od kiedy zatroszczyć się o rozwój edukacyjny własnego dziecka? Czy inwestować już od najmłodszych lat w naukę i przyrządy pomocne do ich prawidłowego rozwoju? Czy może poczekać, aż pójdzie do przedszkola, szkoły? Może posłuchać troskliwych głosów babć, czy cioć, że na naukę jeszcze przyjdzie czas, a teraz „niech się bawi, póki może”? Czy tego typu stwierdzenia, nie są pełne sprzeczności? Przecież, żeby prawidłowo ukierunkowywać i edukować dziecko bez większej presji osób trzecich. Czy zapisując je na zajęcia dodatkowe, bez większej presji można do tego podejść empatycznie i rozsądnie przy naprawdę minimalnych środkach bez wywierania presji na dzieci?

Podczas, gdy śledzimy rozwój naszego malucha obserwujemy jego postępy. Skoki rozwojowe u dzieci są niebywale istotne, każdy z nich jest tzw. kamieniem milowym, który jak zostanie pokonany, widać to po dziecku, że pokonało przeszkodę, której do tej pory nie mogło przejść. Młodzi rodzice obserwując swoje pociechy mogą pomóc maluszkowi w jego rozwoju. Mówi się, że w pierwszym roku życia dziecko rośnie najszybciej, niż w przeciągu całego swojego życia. W pierwszym roku zachodzą ogromne zmiany w wyglądzie dziecka, ale i w jego rozwoju intelektualnym. Już jako roczniak jest naprawdę bystrym dzieckiem, które już dużo potrafi, a zarazem jest ciekawe świata, który chętnie chce poznawać.

Każdy świadomo wychowujący własne dziecko rodzic zadaje sobie pytanie: czego powinien nauczyć 12 m+ maluszka?

Przede wszystkim, nie można porównywać ze sobą dzieci, rozwijają się w swoim tempie, co jest jak najbardziej prawidłowe. Każdy z nas jest inny, tak samo i dzieci. Nie można ich segregować, w kategoriach, „a, że moje dziecko, już umie, a Twoje jeszcze nie”. Wspaniale, gdy dzieci rozwijają się zgodnie z swoim wiekiem i do tego prawidłowo. Na zadane pytanie Czego uczyć roczne dziecko? Odpowiemy tak…

Roczniak już wiele rozumie z tego co do niego mówimy. Niekiedy nie potrafi jeszcze tego w właściwy sposób okazać, ale to dorośli są od tego, aby ukierunkowywać dzieciątko do właściwych reakcji i zachowań, tzn. co wolno, a czego nie wolno. U maluszków, które skończyły już 12 miesięcy istnieje wiele czynników w ich rozwoju, na które dorośli nie mają niestety wpływu. Wiele czynników nie jest od nas zależnych. Świadczą o tym czynniki środowiskowe, jak i predyspozycje genetyczne, z którymi dziecko się już rodzi. Natomiast aktywność naszego dziecka jest kumulacją tych aspektów, a rodzice wychowujący maluszka, który już od urodzenia ma swoje predyspozycje i zdolności nie są wstanie go do niektórych rzeczy zmusić. Pewne rzeczy wychodzą mu naturalnie, z opóźnieniem lub nieco gorzej niż jego rówieśnikom, ale jest to absolutnie normalny proces dorastania. Oczywiście zamiar o tym czego uczyć roczne dziecko powinien być skonsultowany z specjalistami, jeżeli rodzice maluszka zauważą jakieś defekty w jego rozwoju i nieprawidłowości w zachowaniu.
Roczne dziecko powinno w swoim tempie chodzić, biegać, wypowiadać poszczególne słowa lub też nie, co jest absolutnie normalne. Naszego rocznego szkraba możemy pomału uczyć np. zacząć siadania na nocnik i załatwiania swoich potrzeb, może zacząć uczyć go bazując na obrazkach z książek różnych rzeczy, przedmiotów, zwierząt, kolorów, ludzi etc… ale to, czy dziecko będzie chciało z nami współpracować zależy w pełni od jego charakteru, bo ma wolną wole. Nie możemy dziecka absolutnie do niczego zmuszać, ani wyciągać konsekwencji z tego co umie, a czego jeszcze nie potrafi, a zdaniem rodziców powinien.
Z pewnością dużą frajdę sprawi samodzielne jedzenie, zabawa podczas posiłków i poznawanie nowych produktów. Nowych smaków i faktur. Rodzice roczniaków chętnie uczą swoje maluchy różnych rzeczy mając nadzieję, że to jest ten czas. Właściwy moment i przykładają dużą wagę do rozwoju ruchowego – bo sport to zdrowie. Rozwijają roczniaków w kierunku mowy, uczą przeróżnych dźwięków i odgłosów przypisując je do właściwych miejsc, bądź osób, czy zwierząt. Kontakty społeczne wśród maluchów, są bardzo ważne adaptują się one tym czasie z rówieśnikami, otoczeniem i uczą się jak prawidłowo funkcjonować w grupie dzieci. Przede wszystkim takie dzieci lubią naśladować innych i to od nas zależy na jakich ludzi rodzice ich wychowają. Bo to one od swoich rodziców czerpią najwięcej i biorą nich przykład.

 

Author: ryzykochania.pl